בנדות – איך להשתמש, מתי, ומהן היתרונות/ ליאת משולם

 

מנקודת מבט אשטנגית

כמה פעמים שמעתם בשיעורי יוגה את ההנחיה להפעיל את המולהה בנדה, תהיתם לעצמכם מה בדיוק עליכם לעשות אבל לא היה לכם נעים לשאול?

בהנחה שאתם בתחילת הדרך היוגית שלכם או שהייתם בעבר, הסיטואציה בוודאי מוכרת לכם, בטח אם אתם מתרגלים סגנון יוגה דינמי כמו אשטנגה.

עבודה עם בנדהות נמשכת שנים, בהתחלה אנחנו מתחילים מפעולה גסה של כיווץ, עם הזמן לומדים להפריד ולבודד אזורים שונים בגוף, לאזן בין רכות וחוזק ולעדן את הבנדהות. כשניגשים לנושא הבנדהות יקל עלינו לדעת שבנדהות קיימות באופן טבעי בגוף שלנו, ועם הזמן אנחנו לומדים להיות מודעים אליהן ולשפר את מערכת היחסים עם הגוף שלנו.

המשמעות של בנדה היא "מנעול" אך התוצאה של הפעלת הבנדהות היא דווקא שחרור אנרגיית החיים (ה"פראנה"), הנעתה וכיוונה מהמקור הפנימי שלה אל רשת של 72,000 נאדים (ערוצי אנרגיה) בגוף.

במהלך תרגול האשטנגה אנחנו מפעילים את הבנדהות bandhas")") – מולהה בנדה, אודיאנה בנדה וג'לאנדרה בנדה. ישנו קשר בלתי נפרד בין הנשימה לבנדהות – כל בנדה רותמת ומכוונת בגוף את האיכויות הפראניות של הנשימה.

כשיש הבנה של הבנדהות, שליטה בנשימה וריכוז תשומת הלב ("דרישטי") הפראנה מתעצמת ונוצרת אלכימיה פנימית מדהימה, אז האיכות המאזנת והמרפאה של תנוחות היוגה מגיעה לשיאה. 

מולהה בנדה–מולהה=שורש.

הבנדה הזו אחראית על אנרגיית השורש הדרושה ליצירת בסיס מוצק (בין אם הבסיס זה הרגליים, הידיים, או הישבן). הבנדה הזו היא גם המנעול השומר על הגוף וגם אוטמת את הפראנה בפנים הגוף לאודיאנה בנדה לאחר מכן להניע אותה במעלה ערוצי האנרגיה.

המולהה בנדה מתגלה בסוף הנשיפה – יש כיווץ עדין ואיסוף פנימה ולמעלה של אזור חיץ הנקבים (perineum), אצל גברים האזור שבין פי הטבעת לשק האשכים, אך בשלבים מתקדמים יותר של התרגול ניתן ליישם אותה ברציפות במהלך כל מחזור הנשימה.

אודיאנה בנדה – אודיאנה=תעופה כלפי מעלה.

האודיאנה בנדה היא הדינמית מבין הבנדהות והיא מניעה את האנרגיה כלפי מעלה. האודיאנה בנדה מאפשרת את ה"ריחוף" שרואים אצל מתרגלי אשטנגה שבא לידי ביטי במעברים אל תוך ומתוך תנוחות, מעברים לעמידות ידיים וכו'. היא גם יוצרת מאין חגורה אשר שומרת על הגב ומאפשרת לנו להתמודד עם עומסים (פיזיים ומנטליים) ביום יום. בגלל האודיאנה אנו נושמים נשימת חזה באשטנגה. הפעלת הבנדה הזו נעשית ע"י איסוף פנימה והרמה של הבטן התחתונה כלפי מעלה בנשיפה.

מומלץ ליישם את הבנדה הזו ביציאה מכפיפות קדימה כמו למשל בתנוחת padangusthasana. מיקום הידיים על הבטן התחתונה ביציאה מהתנוחה כמו גם בתנוחות עמידה נוספות הוא תזכורת להפעיל את הבנדה ששומרת לנו על הגב התחתון.

השילוב של אודיאנה בנדה ומולה בנדה נותן לנו את הקלילות והחוזק שיש בתרגול האשטנגה. ויניאסת ה-jump through"", בה מרחפים עם הרגליים באוויר אל החלל שבין הידיים מדגימה את ההשתרשות של מולהה בנדה דרך כפות הידיים ואת התעופה של האודיאנה בנדה כשהרגליים והגוף מרחפים מעלה אל בין הידיים, כל זאת על מצע הנשימה.

ג'לנדרה בנדה – ג'לה=רשת, החזקה. דארן=זרם/ זרימה.

עם הג'לנדרה בנדה אנחנו מרסנים את הזרם, "מסננים" ומרגיעים את כול האנרגיה העולה – מהמולה והאודיאנה, אך גם שומרים את האנרגיה מלדלוף החוצה. ג'לנדרה בנדה היא נעילה גרונית המתבצעת ע"י הורדת הסנטר אל עצם החזה. היא משקיטה את המיינד והיא קורית באופן ספונטני בתנוחות מסוימות כמו עמידת כתפיים או בתנוחת כלב מביט מטה בזכות נקודת המבט או מיקום הראש.

מטרת השימוש בבנדהות

ראינו איך משתמשים בבנדהות במהלך התרגול ואיך הן משרתות אותנו. באחד הטקסטים הידועים של היוגה (ה"האתה יוגה פראדיפיקה") מתואר מצב הנקרא "maha bandha" בו אנחנו מפעילים את שלושת הבנדהות יחד. הטקסט מתאר תהליך פנימי אנרגטי ופיזי מעניין שמתרחש במצב זה אבל השורה התחתונה שלו היא שבמצב זה האדם עשוי להשתחרר מכבלי המוות והמחלה ולהגיע למצב של מודעות הכי גבוהה שאדם יכול להגיע אליה… (!) האם זה אומר שנחווה מצב זה בזמן שנבצע טריקונאסנה בשיעור אסאנות (תנוחות) רגיל? כנראה שלא, אבל בתנוחות בהן יושבים ללא תנועה כמו בפדמאסנה ניתן להפעיל את שלושת הבנדהות יחד ולהתחיל להרגיש את המתרחש בפנים מבחינה אנרגטית ואת ההשפעות על המיינד. במהלך תרגול אסאנות אחרות בד"כ לא נפעיל את שלושת הבנדהות יחד ומטרת השימוש בהן תהיה פרקטית לתמיכה בתנוחות, תשפר את תפקוד הגוף ותגביר את חיוניותו.

בנדהות מחוץ למזרן…

לסיכום, כדי ליהנות מכל היתרונות של תרגול הבנדהות כדאי לקחת את המודעות וההבנה של הגוף והמיינד שלמדנו על המזרן אל חיי היומיום שלנו.

שימוש בבנדהות חשוב מאוד למניעת כאבי גב ולסובלים מכאבי גב – נותן ייצוב חיזוק ותמיכה לעמוד השדרה ולאיברים הפנימיים האחראיים על העיכול, ומקשר את הרגליים והירכיים לחלק העליון של הגוף מה שמאפשר זרימה חופשית של אנרגיה וחוזק בכל הגוף.  מומלץ מאוד להביא למודעות את הבנדהות בעיקר בזמן הרמת משקל ויציאה מכפיפות מטה.

לנשים מולהה בנדה חשובה במיוחד – שנים של מחזור חודשי, הריונות, לידות וכוח הכובד מחלישים את שרירי רצפת האגן. בתרגול המולהה בנדה שרירי קרקעית האגן מתחזקים, ועם עבודה נכונה וחיזוק שלהם באופן יומיומי, יש תמיכה לאברי הבטן, האגן והגב התחתון.

לאורך זמן, מולהה בנדה ואודיאנה בנדה מייצבות ברמה הפיזית אך גם ברמה המנטאלית והרגשית ומהוות מאין עוגן.

אנחנו נוטים באופן לא מודע להחזיק מתח באזור הבטן, וכשהמודעות, הרגישות והשליטה באזור גוברים אנחנו יכולים להבדיל בין כיווץ לא מודע לבין הפעלה מודעת והרפיה. עוצמת ההפעלה תלויה במשימה שעלינו לבצע. וכן, חשוב גם לדעת להרפות!

כתבה: ליאת משולם

ליאת מלמדת ביום שישי אשטנגה יוגה ב-15:30 בפראנה גבעתיים

מוזמנים באהבה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


    שיחה מהירה

    צור קשר





        

      קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני