8:00-21:00
ימי פעילות א’-ה’ בימי ו’: 8:00-15:00
סניף: תל אביב, שדרות בן גוריון 79 סניף: גבעתיים, ויצמן 19 (קומה 3)

מה הקשר בין תרגול יוגה לתזונה שלנו? מורן צמחוני

בטקסטים עתיקים של יוגה, לצד הנחיות לגבי תנוחות, תרגילי מדיטציה, עבודה אנרגטית ופילוסופיה יוגית אפשר למצוא לא מעט גם התייחסות לתזונה של היוגי, מתוך הבנה שלתזונה השפעה ישירה ומשמעותית על מי שאנחנו, ואדם אשר רוצה להתקדם בדרך היוגה צריך לפתח מודעות והתבוננות גם בתזונה שלו.

לקשר בין יוגה לתזונה יש היבטים רבים, ובתשובה קצרה זו ברצוני להתייחס לאו דווקא לאילו מזונות מומלץ לאכול או לא לאכול אלא לכמה, מתי ואיך אנחנו אוכלים.

אתן דוגמאות משני כתבים יוגיים:

בטקסט הגרנדה סמהיטה נכתב (בתרגום חופשי שלי מאנגלית): "זה אשר מתרגל יוגה ללא מתינות בתזונתו, יגרום למחלות ולא ישיג שום הצלחה." מה הכוונה במתינות? לדעתי הכוונה שכמות האוכל תהיה מותאמת ולא מוגזמת, שהגוף יקבל תזונה פשוטה וטבעית בשעות סדירות ובתיאום עם מנגנון הרעב שבתקווה מתפקד כראוי, שנאכל במודעות וברוגע, ולא בסטרס מול המחשב, שנלעס את המזון שלנו כדי לקבל ממנו את רכיבי התזונה והאנרגיה שהוא מכיל. בטקסט ההאטה יוגה פרדיפיקה ממליצים כשאוכלים לא להתמלא עד הסוף ולהשאיר תמיד רבע מהבטן ריקה, זאת על מנת לאפשר לתהליכי העיכול להתרחש באופן מיטבי ולא להכביד על הגוף ולהפריע לו. באופן דומה, כאשר הגוף חולה ורוצה להחלים, התיאבון יורד כדי שנאכל פחות ונאפשר לגוף להתמקד בתהליכי ניקוי וריפוי.

כמו ביוגה גם התזונה נותנת לנו הזדמנות להתבונן בדפוסים שלנו, לפתח מערכת יחסים טובה ובריאה יותר עם הגוף ולתמוך בתהליך של צמיחה והתפתחות, וכן, אפשר שזה יהיה גם טעים על הדרך J

כמובן שלכמה ומתי אכלנו יש גם חשיבות ספציפית לפני שבאים לתרגל יוגה, ועל זה אפשר לקרוא עוד במאמר שכתבתי: מה ומתי מומלץ לאכול לפני שיעור יוגה.

באתר של פראנה וגם בבלוג שלי, תוכלו למצוא מתכונים והמלצות לתזונה בריאה וטעימה.

שיהיה בתיאבון.

כתב: מורן צמחוני

שיחה מהירה

צור קשר





  

קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני