יוגה נידרה… אז מה זה בעצם?

נתחיל מהשם: מה פירוש יוגה נידרה?

גם לצמד מילים אלו כמו לכל המילים אשר מגיעות אלינו משפת הסנסקריט אפשר למצוא מספר פירושים. אני אבחר כרגע לתרגם נידרה כשינה ויוגה כהתעוררות, ביחד אנחנו מקבלים מושג שעשוי להיראות קצת מוזר לאדם מן המניין, כיצד תיתכן שינה ערה, או שינה מודעת. אבל מי שקצת מכיר את עולם היוגה, יודע שעיקרון האיחוד בין קצוות מנוגדים מהווה (לפחות לדעתי ) את אחד משורשיו.
קצת היסטוריה
יוגה נידרה והטכניקות השונות אשר היא כוללת מוכרות ביבשת הודו זמן רב, אפשר למצוא אזכורים ראשונים למצב תודעה דומה במנדוקיה אופנישד, ויותר מאוחר אזכורים של טכניקות שונות בטקסטים טנטריים, לדוגמא תרגול ה-nyasa אשר כולל התמקדות בחלקי גוף שונים תוך שימוש במנטרות וויזואליזציה. תרגול ה-יוגה נידרה קיבל יותר הכרה בחצי המאה האחרון בעקבות עבודתם המעמיקה של מספר מורים ביניהם

(Swami Satyananda (Bihar School of yoga)

Swami rama , Swami Satchitananda (Integral Yoga ועוד.

תרגול יוגה נידרה

היוגה נידרה מתורגלת לרוב בשכיבה על הגב בתנוחת השוואסאנה-Shavasana וכוללת הנחיה של מורה המוביל אותנו לאורך תהליך מדיטטיבי, אשר יכול לשים דגש על אחד או יותר על האלמנטים השונים אשר שזורים ביוגה נידרה אליהם נגיע בהמשך. התרגול אורך בין 25 דקות לשעה, וכמובן שישנה עדיפות ליצירת תרגול המתאים לאינדבידואל תוך התייחסות לרצונות ולצרכים האישיים שלו. התרגול יכול לשמש למספר רב של

יוגה נידרה

"מטרות" ביניהן: יצירת הרפיה עמוקה בכל הרבדים, ריפוי והתמודדות עם מצבים בריאותיים, פסיכולוגיים או רגשיים, העצמת המודעות, חיבור לרבדים הלא מודעים שלנו, שיפור יכולות קוגניטיביות ובאופן כללי יותר מציאת הגרעין הפנימי אשר מאפשר לנו לחיות בצורה יותר הרמונית עם עצמנו ועם הסביבה.
אחד העקרונות המרכזיים מאחורי היוגה נידרה הוא שכאשר אנחנו נכנסים למקום רגוע ונינוח, אנחנו מורידים את המחסומים אשר אנו נושאים איתנו רוב הזמן, כך הפתיחות ואפשרות הקבלה שלנו גדלות ואנו מגיעים למקום אשר יכול לאפשר עבודה משמעותית ועוצמתית. אם נסתכל על מודלים (גם במערב וגם במזרח) אשר מבחינים בין מספר שכבות או רבדים באדם לדוגמא מודל הקושות של היוגה , נוכל לראות שתרגול היוגה נידרה יוצר מרחב אשר מאפשר לנו לעבוד עם כל שכבות אלו, הפיזית, האנרגטית, הרגשית והמנטלית.

[hr]

האלמנטים ביוגה נידרה

בתרגול היוגה נידרה מספר אלמנטים שונים וכמובן שאפשר ומומלץ להעמיק בכל אחד מהם בנפרד.

Sankalpa – Resolve – בתרגום חופשי לעברית התכווננות או החלטה. – משפט קצר, אישי וחיובי הנועד ליצור שינוי. בדומה לגישות שונות בפסיכולגיה ובמסורות אלטרנטיביות רבות, ניתן דגש לפוטנציאל הגדול הטמון ביצירת שינוי דרך חזרה על משפט מתוך כוונה ותשומת לב. הרעיון הוא שאם נשתול את הזרע הרצוי בקרקע פורייה ונתמיד בחזרה עליו ותמיכה בו, נוכל לאורך זמן ליצור שינוי משמעותי. ב Sankalpa אנחנו נעזרים בתחילת התרגול , ושוב לקראת סוף התרגול לאחר שהגענו למקום יותר עמוק שיאפשר למילים ולכוונה לחדור לרובד עמוק יותר.

רוטציה מודעת וסיסטמתית על חלקי הגוף – תרגול אשר מעודד הרפיה עמוקה בכל חלקי הגוף, תורם להעצמת

יוגה נידרה

יוגה נידרה

מודעות לנשימה- חשיבות רבה בתרגול מוקדשת לנשימה דרך טכניקות התבוננות שונות ודרך תרגילי נשימה שונים, את חלקם אנחנו פוגשים בתרגול היוגה והפראנימה שלנו.
מודעות לתחושות ורגשות – עבודה עם תחושות ורגשות מנוגדים – חלקם עם אוריאנטציה יותר פיזית לדוגמא חום וקור וחלקם יותר מנטלית לדוגמא גאווה ואכזבה , עבודה זו תורמת לאיזון ומאפשרת התבוננות והתמודדות טובה יותר עם תהליכים רגשיים אשר אנו עוברים בחיינו.

ויזואליזציה ודימויים – עבודה עם דימוי מונחה דרך שימוש בסמלים אוניברסליים ותהליכים של מה שנקרא היום דמיון מודרך, אשר הינם כלים עוצמתיים לשיפור היכולות הקוגניטיביות שלנו ונותנים מרחב לביטוי של דברים אשר נמצאים ולעיתים מודחקים ברבדים הפחות מודעים שלנו.

חשיבות רבה בתרגול יוגה נידרה ניתנת לתהליכי הכניסה והיציאה מהתרגול וזאת על מנת לאפשר סינרגיה אופטימלית של התרגול עם החיים שלנו.

תרגול היוגה נידרה תומך ומעצים תרגולים אחרים שאנחנו עושים, ומתאים גם לכאלו אשר אינם מתרגלים יוגה, יחד עם זאת מומלץ לערוך את היוגה נידרה לאחר תרגול קצר על מנת להכין את הגוף ואת התודעה בצורה טובה יותר אל התרגול.

"When awareness is separate and distinct from the vrittis
When waking, dream and deep sleep pass like clouds,
Yet awareness of atma remains
This is the experience of total relaxation"
Swami Satyananda Saraswati

כתב מורן צמחוני,

 


    שיחה מהירה

    צור קשר





        

      קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני