ה"אני" – ההכרה – והיוגה…

האני של האדם יכול להתייחס אל העולם באופנים שונים. אופנים אלו נגזרים מהכרתו ולאו דווקא מהמציאות האובייקטיבית….

הכרה זו יכולה להכיר את האמת המטאפיסית של החיים וממילא פועלת מתוך מצב של ידיעה – וידיא, או מושפעת מבורות – אוידיא.
כדי לדעת את אותה אמת שעליה מדברים היוגים, לא די בלימוד ושינון, כאן מדובר על מצב תודעתי של ערות,כלומר: של התנערות מהאשליות של עולם התופעות הנתפס דרך החושים כעולם אמיתי, והבנה עמוקה יותר. הבנה הנובעת משחרור והארה.
האני האנושי יכול לעבור שינוי….. שחרור…. הארה…..התעוררות….

ממבט והתייחסות אל העולם דרך האני הקטן, דרך המבט השכלתני, הרגשי,השייך לפסיכולוגיה המוכרת,ישנה האפשרות להתעורר אל מבט רוחני, להגיע אל נקודת מבט מתוך האני הגדול.
האני הגדול שקיבל התייחסויות והסברים שונים במסורות שונות של היוגה, כמו גם כינויים שונים כמו האטמן או הפורושה הינו אותו צד נישמתי הקיים באדם והוא היודע את המציאות כהווייתה ויכול להעניק לאדם את השחרור המיוחל מהסבל האנושי.
הסבל האנושי, התוגה האופפת את האדם מתוך עצם קיומו, הדוקהא הנובעת מחוסר הידיעה האמיתית, נובעת מתוך אותה שניות בה חי האדם.
ההכרה הפשוטה, המחשיבה את השניות של האדם אל מול העולם כאמת יוצרת סבל, אולם האדם המואר תופס את האשליה הקיימת במבט זה. הפורושה יודע שהתפיסה של האובייקט, של הפרקריטי כנפרד מהאין סוף הינה אשליה, וממילא מגיע לשחרור מההפרדה זו ומביא את תודעת האדם אל ההארה.
הקאיוואליה הינו אותו מצב בו האני מגיע לשחרור הנכסף, המצב בו האני נפרד לחלוטין ממושאי העולם האובייקטיבי,מהפרקריטי, ושוקע בתוך עצמו, אל האני הגדול, אל הפורושה, אל האטמן אל האלוהי…… המצב בו האני זונח את השניות הלא ממשית, נפרד מהאני האישי, מהזהות האישית, מהאגו, מהאני הקטן אל תוך האוקיאנוס האין סופי ומתאיין אל הזרימה האין סופית של האלוהות.

היוגים תיארו את המחסומים העוצרים את ההכרה מהאמת וחילקו אותם לשלושה עיקריים.

רודהא גרנטהי

מחסום הממוקם סביב העין השלישית וחוסם את תובנות הנובעות מאינטואיציה והשראה אלוהית.

וישנו גרנטהי

מחסום הרגשות הממוקם סביב הלב וחוסם את רגשות האהבה והחמלה ומתרכז באגו ובתועלת החומרית האישית.

בראהמה גרטהי

הממוקם סביב הלב או איברי המין ונובע מהקרמה המייעדת את האדם לגורל מסוים, אשר ניתן להתגבר עליו בעזרת עבודת הנפש.

הנאדים הינם ערוצים אנרגטיים המזרימים את הפראנה – כוחו של הקונדליני הנמצא בתחתית עמוד השדרה אל המחשב העליון והגבוה, כאשר כוחו של הקונדליני מתעורר ועולה אל המחשב חזיונות וכוחות שונים באים אל היוגי. היוגי שואף לבטל את פעילותיהם של הנאדים אידה ופינגלה הנמצאים מצידי עמוד השדרה ולרכז את כוחו דרך תעלת השושומנה הנמצאת במרכזו של עמוד השדרה. אז יוכל היוגי לחרוג מגבולות החלל והזמן.

כתב בן איטון, פברואר 2007, תלמיד בקורס מורים פראנה יוגה שנה א'  אם ראם הראובני


    שיחה מהירה

    צור קשר





        

      קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני