מדוע כדאי לתרגל יוגה בחורף? מאת שרונה ברגר

"The wise nourish life by flowing with the four seasons and adapting to cold or heat, by harmonizing joy and anger in a tranquil dwelling, by balancing yin and yang, and what is hard and soft. So it is that dissolute evil cannot reach the man of wisdom, and he will be witness to a long life." – Huangdi Neijing Suwen

עונת החורף היא זמן התכנסות והסתכלות פנימית עמוקה וזמן מנוחה. לפני שהעמקתי בתרגול היוגה, החורף לא היתה העונה החביבה עלי . אך בזכות תרגול היוגה ובזכות העמקה באיור- וודה וברפואה הסינית, הגעתי להבנות מעמיקות בהקשר לאתגרים שחוויתי בחורף וכיצד ניתן להקל ולאזן את האתגרים של העונה.
על פי הרפואה הסינית קיימים חמישה אלמנטים בנו ובכל הסובב אותנו. אדמה, עץ, אש, מים ומתכת. בחורף, אלמנט המים הוא הדומיננטי. בראיה הסינית הקלאסית האיברים הפנימיים בגוף האדם מהווים בני זוג ייני ויאנגי משוייכים לאחד מחמשת האלמנטים ונתפסים כקשורים זה לזה באמצעות מרדיאנים. מרדיאנים אלה הם רשת נתיבים עדינה המחוברת באופן פנימי לאיברים ובאופן חיצוני לעור. כשהזרימה במרידיאנים הרמונית, מתקיים מצב של בריאות תקינה, אך כשהזרימה דרך אחד הערוצים משתבשת (מואצת, מואטת או נחסמת) עלול להתרחש מצב של חוסר איזון.
האיברים הסינים המיוחסים לאלמנט המים הם הכליות ושלפוחית השתן. אשר משוייכים למרידיאן הכליות ומרידיאן שלפוחית השתן. בכליות מאוכסן הג'ינג שהוא תמצית החיים שלנו, האנרגיה המזינה והטהורה ביותר. לכליות תפקיד מרכזי בשליטה על משק הנוזלים. הן מכונות "שער הנוזלים" שנפתח ונסגר על מנת לווסת את כמותם. שלפוחית השתן אוגרת את הנוזלים ולאחר מכן מבצעת הפרדה בין הנוזלים הטהורים לנוזלים העכורים. את הנוזל הטהור היא מעלה כלפי מעלה כאדים לעור ולשרירים ואת הנוזלים העכורים (שתן) מורידה כלפי מטה אל מחוץ לגוף.
איזון באלמנט המים יבוא לידי ביטוי בנו באספקט של איזון בין פעילות ומנוחה. איכות המים מאיטה את קצב הדברים. כאשר אדם לא מסוגל לנוח, הדבר יפגע בעיקר בכליות. במצב שכזה, הוא ירגיש שהוא לא סתם עייף, אלא מותש, ללא רזרבות של כוח. לעיתים קרובות, תשישות של הכליות יכולה להשפיע על היציבות המנטאלית. לעומת זאת אצל אדם בעל אלמנט מים חזק ויציב, אדם שמתחזק נכון את הרזרבות שלו, תהיה יותר יציבות מנטאלית שתתבטא בשקט פנימי.
במצבים שהאנרגיה במרידיאן הכליות חלשה, גם תנועת הנוזלים תיחלש או תיעצר עד מצבים של תקיעויות. ברמה רגשית אנו עשויים להרגיש תחושות של פחד, דאגה מוגברת או רגשות דיכאון ברמות שונות. ברמה הפיזית תהליך הובלת הנוזלים החוצה ואיתם כל הרעלים נחלש או נעצר וכך מצטברים רעלים באיברים השונים. אולם, אם אנרגית הכליות מאוזנת. הנוזלים אוספים איתם את הרעלים החוצה ואז נחווה ערנות חיוניות ושימחה גם בחורף. נרגיש חוסן פנימי אומץ וחוויה של החלטיות לשרוד ולפרוח את העונה החשוכה.
ובאופן דומה אך גם קצת שונה ,על פי המסורת של האירווודה, אלמנט המים והאדמה נעשים דומיננטיים. באיור- וודה מתייחסים לשלושה אלמנטים, הנקראים דושות. פיטה: אש (+מים), קאפה: אדמה (+מים) ואטה: אויר (אתר או מרחב). בכולנו קיים שילוב כזה או אחר משלוש הדושות. הדושה, קאפה והדושה ואטה הן הדומיננטיות בחורף. וכמו בטבע כך גם בגופנו. Kapha: That which flourishes in water,
כשהדושה קאפה מתגברת בגוף, נחווה הצטברות של נוזלים, ליחה. נחווה כובד, איטיות ועצלות. ואילו הדושה ואטה (אויר) מאופיינת בקור ויובש. כשזו יוצאת מאיזון נרגיש מבולבלים, מפוזרים, נאבד תחושת מרכז וקרקוע, נחווה יובש בגוף ובעור וברמות קיצוניות בנוזל הסינוביאלי במפרקים, מה שיכול לגרום לתחושת נוקשות, כאבים במפרקים ותחושת קור כללית בכל הגוף.
הדרך היעילה לאזן את הדושה קאפה והדושה ואטה, היא על ידי חיזוק (או טיהור) של אלמנט האש. האש, היא האגני, אש העיכול, אש החיים.
לכן בחורף לתרגול היוגה יש חשיבות עצומה. מעבר לתחושה הנעימה של להיות בתנועה. תרגול האתה- יוגה זורם, מעודד וממריץ את ההפעלה של האגני המבורכת הזו. החום שעולה משמר את כל התהליכים של חילוף חומרים, מניע פסולת החוצה ואנו חווים יותר תחושת קרקוע ומרכז. בתרגול האתה-יוגה (או צ'יקונג וטאי-צי) יש אפשרות לתרגול שהוא לא רק ברמת שרירים, אלא עמוק יותר, המניע את הצ'י/פראנה במרידאנים ובנאדיס (תעלות אנרגטיות).
בחורף מומלץ לתרגל תרגול מעורר מצד אחד ומצד שני למצוא איזון עם מנוחה ארוכה והרפיה.
תרגולי קריות הם הניקויים מעוררי אגני, אודיאנה באנדה ונאולי. מומלצים מאוד ובחורף מתאימים לכל הדושות, בדרך כלל נתרגל אותם בבוקר, על קיבה ריקה. גם תרגולי פראניומות. קאפלבטי, ובאסטריקה. כדי לנקות ולשחרר את הסינוסים ומערכת הנשימה מליחה ולחות.
אחת התנוחות שמניעה את המרידיאנים של הכליות ושל שלפוחית השתן, היא הפאשימוטאסנה . כפיפה לפנים ברגליים וזרועות ישרות.

כל תנוחות העמידה מומלצות ובמיוחד סיקוונס הברכה אל השמש. אחת האהובות עלי היא תנוחת הסוס בפיתול. תנוחה מניעה את האגני, הפיתול יוצר עיסוי למערכת העיכול סוחטת את עמוד השדרה ומעוררת באופן כללי.

תזונה תומכת תרגול חורף תתרכז במאכלים חמים, בעיקר אוכל מבושל, ובכלל זה דגנים מלאים, קטניות, ירקות מבושלים ובמקביל לצמצם מזונות קרים (ובפרט מוצרי חלב). המלצות נוספות הן תיבול בתבלינים מחממים. למשל ג'ינגר כמון, קינמון, זרעי חרדל, פלפל שחור. מריחה של שמן שומשום על העור, ובייחוד על כפות הרגליים, אזורים בהם מצטברת הוואטה והקור. גרגור שמן שומשום על קיבה ריקה בבוקר ויריקתו החוצה לאחר מכן. כדאי לשתות חליטות חמות, קינמון, ג'ינג'ר, ליקריץ, על פני משקאות קרים ובאופן כללי לשתות רק כשצמאים.
הכוח של אלמנט המים הוא בזרימה שלו, הוא ביכולת למצוא פתח במקום שנראה למראית עין, כחסום. זרימה בחיי היום יום פירושה היכולת להתקדם קדימה גם כאשר התנאים אינם אופטימאליים. וזוהי עבורי, הויניאסה בתרגול היוגה. תרגול יוגה זורם נע בחופשיות עם הנשימה, מאוזן עם פרקי הרפיה. תרגול שיכול לחצוב את כל חסימות המיינד והגוף.

בברכת תרגול חורף נעים ומאזן 🙂

שרונה מלמדת בפראנה גבעתיים בימי שלישי בשעה 17:00 ובימי רביעי בשעה 08:30, מוזמנים באהבה..


    שיחה מהירה

    צור קשר





        

      קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני