ללמד יוגה באהבה – מאת מארק וויטוויל

על הוראת היוגה- למד יוגה מתוך אהבה

עקרונות מנחים בתהליך הוראת היוגה וגם כמה נקודות למחשבה

היוגה סוטרה משתמשת במילה "ויני" ומתכוונת לכך שתרגול היוגה צריך להיות מותאם לסיטואציה ולתנאים. התלמידים באים לשיעור כדי ליהנות מתרגול יוגה אישי ותפקידנו כמורים הוא להתאים את עצמנו לציפייה זו. בכדי לגשר על הפער שבין ציפיות המתרגל לבין יכולותיו הפיסיות והניסיון שלו עם היוגה כדאי לזכור כמה דברים בסיסיים: לתלמידים שלנו יש תבניות תרגול (אלו למעשה הסמסקרות) אם כתוצאה מניסיון קודם או אם מתוך תפיסת המרחב שלהם.
התלמידים שונים אחד מהשני. ביכולת הגופנית, בגיל ובמצב הבריאותי. אנשים מגיעים אל היוגה כשהם מחפשים משהו טוב. בתור מורה יש לך הזדמנות, לפעמים חד פעמית, לתת לתלמיד משהו בעל ערך. לחילופין, הדרכה בלתי הולמת עלולה לגרום לתלמיד להתרחק מהיוגה למשך שארית חייו.

לימוד היוגה במסגרת שיעור קבוצתי היא בעצם פשרה. המצב האידיאלי הוא לימוד אחד על אחד, בעיקר במצב בו התלמיד מעוניין לפתח תרגול יומיומי עצמי המתאים לצרכיו או במצבים בהם לתלמיד קיימות מגבלות רפואיות המצריכות השגחה. האתגר בשיעור יוגה קבוצתי, אם כן, הוא ליצור רמת תרגול מספקת לכל התלמידים למרות ההבדלים ביניהם. בכיתות גדולות זו ממש דילמה. ההצלחה של המורה היא ליצור את התהליך של התאמת התנוחה לקצב הנשימה האופטימלי אצל כל תלמיד.
ישנם מצבים בהם תלמדו כיתה מתקדמת ולשיעור יצטרף תלמיד ברמה נמוכה באופן יחסי. עבורו צריך למצוא את הדרך לאפשר תרגול בריא ועם זאת לתת לשאר הכיתה את רמת התרגול שלה הם מצפים. פתרון טוב הוא לתת לתלמיד החלש וריאציה אחרת, קלה יותר, של האסנה המתקדמת אותה מתרגלת שאר הכיתה. במצב ההפוך שבו מגיע תלמיד מתקדם לכיתה חלשה אפשר תמיד להציע לתלמיד את האופציה של אסנה מתקדמת, בתנאי כמובן שקיימת אפשרות עבורו לתרגל נשימה מלאה במהלך האסנה המתקדמת. אפשרות אחרת היא להציע לתלמיד להישאר באסנה אולם לספור את קצב הנשימה ולשמור קומבקה בין שאיפה לנשיפה. חשוב להמשיך לתת הכוונה לישורת הגוף עבור אותם התלמידים על מנת שישפרו את התנוחה. אפשר גם לכוון את התלמידים אל תרגול הבאנדות.

חשוב גם לעודד את התלמידים החלשים. דבר איתם לפני ואחרי השיעור, הראה להם שאתה רוצה לקדם אותם, תן להם להרגיש נוח עם המגבלה. צייד אותם באביזרים על מנת להקל על התרגול (רצועה, שמיכה, בלוק). אמור להם לא לעשות תרגיל שבו הם מרגישים אי נוחות, כאב ולא לחשוש להפנות את תשומת הלב למצבם. בכל מצב אפשר להראות להם את תנוחת העובר או כל תנוחת הרפיה אחרת. הסבר לתלמידים שאם הנשימה הופכת להיות מאולצת מידי או גורמת לסחרחורת אפשר פשוט לקחת כמה נשימות רגילות ולאזן את הנשימה. מומלץ להדגיש כי לא כדאי להגיע למצב של תשישות בתרגול היוגה. הסבר לתלמידים שיוגה מגיעה ממקום של הקלה, שחרור, הן במובן הגופני והן במובן הנפשי. אין מטרה להגיע לכאב בתרגול.

ישנם תלמידים שיעדיפו להתקדם מהר מידי אל תנוחות שהם עדין לא מוכנים להן, מתוך נטייה לתחרותיות או מכל סיבה אחרת. לדוגמא, אם בתרגול עמידת נר ישנו תלמיד שאתה יודע שאינו מוכן לתנוחה עליך לאפשר לו אדפטציה באמצעות שימוש בשרפרף. ייתכן והמורה יצטרך אפילו להיות נחרץ ולומר לתלמיד "אני רוצה שתשתמש בשרפרף". טובת התלמיד היא בידיים של המורה. אם אתה חושב שהצורך בתשומת הלב המיוחדת שלך לתלמיד החלש עלולה לפגוע ברצף השיעור ובשאר התלמידים, פשוט וותר על עמידת הנר ובחר אסנה שתתאים לכולם. מספר האפשרויות לרצפי תרגול הוא אינסופי ודורש הבנה ולמידה מתמידים.

 

הכאב כסימן אזהרה

חשוב להכין את עצמך לשיעור וללמוד כל הזמן את היוגה תוך כדי תרגול אישי. למד יוגה כפי שאתה חווה אותה בעצמך אך לא כפי שהיא מותאמת אליך אלא כפי שהיא מותאמת לכל אחד. תהליך הלימוד מבוסס על המצב הנוכחי, לא על מצב אפשרי עתידי, זו מערכת יחסים ישירה המבוססת על העברה של יוגה אותנטית בין אנשים. תכנן את השיעור כך שהתרגול יכיל את כל המרכיבים שכל אחד ייהנה מהשיעור.

שיעור היוגה היא סיטואציה אמיתית שבה אתה פוגש תלמידים ומזהה את הצרכים שלהם באמצעות הבנה עמוקה שבאה עם התרגול האישי של המורה.
ביוגה ובכלל, תהליך הלימוד מבוסס על המצב הנוכחי ולא על מצב האפשרי בעתיד. זו מערכת יחסים ישירה המבוססת על העברה של יוגה אותנטית בין אנשים. למרות זאת בימינו ולצערנו, תלמידים רבים נפגעים בשיעורי יוגה מתרגול אסאנות שאינו מתאים להם, כתוצאה מהתעקשות ,חוסר רגישות או חוסר נוכחות של מורים מנוסים. יוגה מתייחסת להפחתת הסבל (דוקהה) ושואפת להרמוניה עם הגוף, "סטיר סוקאם"(נוחות ויציבות בתנוחה). המשפט "NO PAIN NO GAIN" רחוק מהפילוסופיה היוגית ולמעשה מנוגד לו. מבחינת היוגה כאב הוא מרכיב חיוני בחיים שלנו מאחר והוא אות המשדר לנו להירגע, להאט את הקצב ולבחון מחדש את המצב. הכאב מגן עלינו מלהרוס את הגוף שלנו. לפי היוגה הכאב הוא בעצם סימן אזהרה.

בתרגול היוגה ישנן נקודות חשובות הנוגעות לתקשורת המילולית בין המורה לבין התלמידים בשיעור. חשוב שהמורה יהיה ברור ויספק הכוונות מילוליות לכניסה לתנוחה. כדאי להתאם את טון הדיבור למצב. לעשות שימוש במילים היוצרות השפעה והרגשה, להשתמש בשמות של איברים ושרירים, להשתמש בדימויים של השלד והעצמות.

לא תמיד חייב המורה להדגים את התנוחה אליה הוא מכוון. באמצעות הוראות פשוטות רצוי לכוון את הכיתה ואת התלמיד בהתאם למה שרואות העיניים במהלך התרגול. עם הזמן נלמד להכיר את התלמידים ואת מגבלותיהם. בשביל תלמידים שעבורם זוהי תחילת הדרך ביוגה כדאי לתת הנחיות פשוטות. אלמנט הנשימה בתרגול הוא יסודי ולכן יש לשאוף לכוון את התלמידים לפתח אותו בעצמם. הדגש צריך להיות על הנשימה ועל המורה לנסות ולהסביר את חשיבות הנשימה בתרגול. זה לא קל עבור כל אחד. ישנם תלמידים רבים המתקשים בהבנת הרעיון ולהם לא כדי לתת הוראות מסובכות מידי. תפקידו של המורה הוא לפשט את הדברים כך שכולם יוכלו להבין את הרעיון. תן לתלמידים שלך הבנה פשוטה של הנשימה, עודד אותם כל הזמן להמשיך לנשום ועם הזמן קדם אותם בתהליך. בחירת תנוחות בהן התלמיד יכול לחוות את הנשימה ביוגה ולא תרגילים שיגרמו לו להיות "חסר נשימה" תסייע לכך.
לעיתים תלמידים מוצאים שנשימת האוג'אי קלה להם יותר בנשיפה ובאופן הדרגתי מקבלים אותה גם בשאיפה. הצליל של הנשיפה יכול ללמד אותך כמורה כיצד תתקדם השאיפה של התלמיד- למד להקשיב לכל תלמיד ולאופי השונה שלו.

 

להרגיע את המחשבה

חיבור בין הגוף לנשימה תוך כדי דגש על הנועם והכיף שבתרגול יוגה יאפשרו לתלמיד להרגיע את ה"מינד". הכוונה מסובכת מידי של ישורת הגוף עלולה להקשות על התלמידים להשקיט את המחשבה וליהנות מהמטרה האמיתית בתרגול האסנה. עידוד מצד המורה היא חשובה ומועילה. יוגה היא תהליך של צפייה אחד בשני בלי ביקורת ועם קבלה עצמית ומעל לכל יוגה זה פשוט להרגיש טוב. כדאי לצמצם ככל האפשר את המאמץ ולהגדיל ככל האפשר את מידת הנינוחות וההרפיה של תלמידים חדשים בתרגול.

כמורה אל תדגים תנוחות שאתה לא חושב שהתלמידים מסוגלים לבצע. מומלץ להדגים כמה שפחות.
במקום הדגמה כדאי לשלוח הכוונות לתנועה, לנשימה ולישורת הגוף. בזכות זה יצליח התלמיד לפתח תרגול אישי אפקטיבי. התלמיד יכול למצוא את היוגה שלו, להשתתף בתהליך החקירה בזכות תנוחות היוגה שהוא חווה ולא בזכות התנוחות שמישהו מולו מבצע. לרוב, הנחיות מנוסחות היטב עדיפות על הדגמת התנוחה. התפקיד שלך כמורה צריך להתבסס על התבוננות בתלמיד ותגובה על מנת להבטיח שכל הנוכחים בשיעור מקבלים יוגה חיה הרלוונטית לכל אחד מהם.

מקד את השיעור באיכות ולא בכמות. יוגה אינה פעילות ממוסחרת. אתה תראה שככל שאיכות היוגה תעלה כך גם ירד מספר התלמידים…. לרוב אנשים נבהלים ממורה "רציני מדי". אנשים מגיעים ליוגה בשביל הערך המוסף ואם המורה ימשיך להיות אותנטי, כזה שמצליח להעביר הלאה את העומק המגולם בתרגול, להבין ולחקור את היוגה, אנשים יראו את נחישותך וילמדו להכיר אותך. תלמידים יעריכו את התרגול המשותף אותו אתם חווים יחד. עשה את השינוי בכל תחומי חייך. למד את התלמידים שהיוגה נוגעת לכל תחומי החיים שהיוגה קשורה קשר ישיר לחיים האלו שלנו כאן ועכשיו. יוגה הינה תהליך רציני שדורש מצד התלמידים התבוננות ואיחוד בכל תחומי החיים. כדאי להעביר את המסר הזה. למד אותם להחליף גישה שלילית בגישה חיובית. עלינו לזהות את המקום שהתלמיד נמצא בו ולהתייחס אליו בהתאם, עלינו לספק את הצרכים האישים של כל תלמיד ולתת לכל אחד מה שהוא צריך.

אל תוריד מאיכות היוגה שלך על מנת לשמור על תלמידים. תן להם ללכת ולבוא כרצונם ואל תנסה לשכנע אותם בטיעון "שכל אחד צריך יוגה". הרבה יותר מספק ללמד קבוצת חברים רציניים שבאים ליוגה מתוך רצון אישי. עדיף להעמיק עם קבוצה קטנה מאשר לייצר מוצר רגיל שכל מטרתו היא לייצר כסף. אלו הם ימיה הראשונים של היוגה במערב והיוגה אינה שמורה ליחידי סגולה. יש כיום התעניינות של האוכלוסייה ביוגה ובמה שיש לה להציע לנו בחיים. לימוד יוגה בצורה בדרך המסורתית המסייעת לאדם לתקשר עם השלווה הפנימית שלו זה המעשה הטוב ביותר שתוכל לעשות בעולמנו רווי הסבל.

 

פרק מתורגם מתוך סיפרו של מארק וויטוויל Yoga of Heart

תורגם ע"י רויטל דהן , סטודיו פראנה יוגה , תודה לאסף לוי על העריכה .


    שיחה מהירה

    צור קשר





        

      קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני