יוגה לילדים – כשהיוגה פוגשת את המערב

בחלקו הראשון של מאמר זה אציג מספר מחקרים שהוצגו בכנס יוגה תרפיה הבינלאומי הראשון בהתקיים בלוס אנג'לס – זהו תרגום מהמגזין . YOGAChicago

בחלקו השני אציג רעיונות להעמקת לימוד היוגה בהוראת היוגה לילדים.

[hr]

חלק א'- המפגש בין חוויית היוגה לבין תוכניות ניסיוניות ומחקרים במערבב כתבי היוגה מסופר על הרישים ש"ראו" את האמת. פירוש המילה רישים הוא "רואים" והכוונה היא שהרישים ראו את האמת הפנימית, המוסתרת בדרך כלל על-ידי המציאות החיצונית, הגלויה.

דרך האמת הפנימית הרישים למדו אודות מרכיבי ההוויה: גוף, נפש, הכרה, אנרגיה ורוח.
מתרגלים ותיקים וחדשים חווים את יתרונותיה של היוגה בעת האימון ובאפקט המצטבר של ישום עקרונות היוגה בחייהם.
הידע הקדום של הרישים המתווסף לחוויות רבות ומשמעותיות של מתרגלי יוגה מכל העולם המוכיחים את יעילותה של השיטה, עדיין אינו מספיק לתושבי המערב, הם רוצים הוכחות!
לרובנו קשה להסתמך על ידע שהוגדר כ"אמת פנימית" לפני אלפי שנים. למדו אותנו לסמוך על הוכחות אמפיריות, ניסויים קליניים ותוצאות סטטיסטיות מובהקות.
כעת יש ברשות קהילת היוגים הבינלאומית הוכחות מדעיות לצד הידע הקדום של הרישים.

SYTAR, הסימפוזיון הראשון בנושא יוגה טיפולית ומחקר ביוגה, התקיים בינואר 2007 בלוס אנג'לס. מטרת הכנס היתה: להגדיר לעומק את נושא היוגה הטיפולית, להציג ממצאים של מחקרים שנערכו בנושא ולדון על שיטות וכלים למחקרים נוספים.

במקום נערך גם סימפוזיון שעסק במחקרים העכשוויים שנערכו על היתרונות בהוראת יוגה לילדים.

יוגה לילדים היא שיטה פופולארית במערב הנלמדת כיום בגני- ילדים, בתי- ספר ובחוגים אחר-הצהריים. ידוע שיוגה היא שיטה מעולה לטיפוח התפתחות בריאה ודרך יעילה לסייע לבריאות הילד. יוגה היא שיטה לא פולשנית ו"תופעות הלוואי" שלה כוללות בין היתר שיפור הדימוי העצמי, איזון רגשי, הגברת אנרגיה ורגיעה עצמית.
היתרונות הידועים הללו הוכחו מחקרית והוצגו בכנס:
* ילדים שנוהגים לתרגל יוגה שולטים ברגשותיהם טוב יותר, עומדים בתנאי לחץ ויכולים להרגיע את עצמם. מחקרים מראים שהילדים גם נוטים לבחור בתזונה בריאה יותר, וכי הם עוסקים יותר בפעילות ספורטיבית מאשר ילדים שאינם מתרגלים יוגה.
* נושא הדימוי הגופני (בין אם מדובר במשקל עודף ובין אם בתת משקל), והרגלי אכילה גרועים מטרידים כיום את הילדים שלנו. מחקרים שהוצגו בכנס ה- SYTAR מצביעים על כך שיוגה יכולה לעזור בנושא זה.

אחד המחקרים בדק את היתרונות הקיימים בתירגולי יוגה לבני נוער הסובלים מבעיות אכילה. אותם צעירים השתתפו בשיעורי יוגה כחלק משיגרת הטיפול הפסיכיאטרי היומי. 75% מהצעירים, שבדרך כלל סובלים מדימוי עצמי נמוך, דיווחו על שיפור במצבם הבריאותי. הם השתמשו במילים "רגועים", "שלווים", "נמרצים", ו"יותר עירניים" כדי לתאר את תחושתם לאחר השיעור.
and L.C. Kaley-Isley, PhD, RYT) M.J Fury, MA, RYT,).

מחקר על בני נוער אנורקסיים מצא כי "נשימה מודעת (פראניאמה), תירגול תנועתי (אסאנה), מדיטציה (דיאנה) והרפייה עמוקה (יוגה נידרה) הפחיתו את המתח שבהרעבה העצמית, החזירו לגוף החלש בצורה בטוחה, את הפעילות גופנית, צימצמו את תחושת העייפות ותיקנו דימויים עצמיים מעוותים". (Susana A. Galle, PhD, ND, CCN, CCH, and Tomas E. Silber, MD)

* מחקרים אחרים שהוצגו ב – SYTAR, הם מחקרים שנעשו בתחום היוגה לילדים ובני נוער ובדקו מצבי חרדה, דיכאון, טראומה, מצבי רוח, הרגשה טובה, בטחון עצמי ו"שיפור בהרגשה הטובה הכללית".
להלן מספר דוגמאות:

ר. פרידהולם הסיק ממחקר מדגמי כי שימוש שיטתי בתרגילי נשימה, תנוחות יוגה והרפייה מונחית "מעניקים איסטרטגיות שימושיות לאיזון הרגשות בקרב ילדים הסובלים מתסמונות הקשות של האוטיזם". ממצאים סובייקטיביים כוללים "שיפור בריכוז, כוח, גמישות ושווי משקל; שיפור בתחושת המודעות העצמית ורגשות גאווה; ושיפור ביכולת העצמית להירגע."

מחקר אחר היה עם נערות בגילאי 14-17 שסבלו מהתעללות טראומטית. הן השתתפו בשיעורי יוגה פעמיים בשבוע והראו "ירידה משמעותית בסימפטומים של דיכאון, חרדה, ניתוק והדחקה". עוד דווח כי "כל הנערות ציינו כי הן מרגישות מאושרות יותר, רגועות יותר, פחות לחוצות, ונינוחות יותר עם גופן בימים שבהם הן תירגלו יוגה מאשר בימים שלא."
(A. Bortz, PsyD, RYT and K. Cradock, LCSW, RYT).

אחד המחקרים היותר מעניינים הוצג ע"י מולי קני, MS-CCC, ממרכז סמריה שבסיאטל וושינגטון, שהוכיחה כי "הפעולה האקטיבית של שיווי משקל יכולה לשפר את הדימוי העצמי בקרב בני הנוער". ההשפעה החיובית שיש ל'תרגילי שיווי המשקל' על כושר הריכוז וההקשבה אצל המשתתפים "נראית לעין מיד", ולדעת החוקרת ההשפעות על הדימוי העצמי תהיינה אף ברורות יותר במשך הזמן.

חשוב לציין : הקהילה המדעית מכירה בכלי המדידה שהחוקרים השתמשו בהם. המחקר בנושא יוגה טיפולית נמצא בעיצומו, וכבר נערכו מחקרים רבים עם הוכחות רבות . יחד עם זאת, עדיין יש מקום למחקרים נוספים ומעמיקים – גם כי חלק מהממצאים לא היו חד משמעותיים.

אין כל ספק, הסימפוזיון הראשון הזה בנושא מהווה ציון דרך. קרוב לודאי שהוא יתרום לקבלה רחבה של יוגה כשיטה חיונית, כרפואה מונעת וכן כדרך טיפול בבעיות בריאות מסוימות. יש כיום יותר ויותר ראיות התומכות במה שהיוגים מכירים היטב מהפרקטיקה שלהם. המחקרים שהוצגו בסימפוזיון יכולים לשכנע את אלה שעדיין זקוקים לכך, ביתרונות של היוגה, בכדי להתחיל ולהתנסות בתרגול….
חלק ב'- ומה הלאה? רעיונות להעמקה בהוראת היוגה לילדים
זה נראה פשוט: ילדים סובלים מחוסר חיבור לגוף שלהם, לסביבה שלהם ולמזון שהם אוכלים. היוגה מסייעת בחיבור הזה. תרגול יוגה הוא קל, זול, נגיש, וכל אחד יכול לבצע אותו. עכשיו היוגה מוכחת גם מדעית כשיטה אפקטיבית.
זה דבר נפלא שיותר ויותר מבוגרים מתרגלים יוגה עם הילדים : מורים בבתי-ספר המשלבים את היוגה במסגרת השיעורים בכיתה, הורים שמתרגלים יוגה ומתאמנים עם הילדים בבית וכמובן, מדריכים העוסקים בהוראת יוגה לילדים- העוברים מגן לגן ומעבירים את עקרונות היוגה אפילו לזאטוטים בני שנתיים!
תפקידנו כמורי יוגה לילדים הוא לעודד את הילדים להמשיך את התרגול בבית: לשתף את בני משפחתם בתנוחות חדשות שלמדו, בתרגילים מעניינים, אפילו לתת להם משימה לשבוע הבא. אצל ילדים קיימת נטייה טבעית לספר ולשתף במה שלמדו כאשר הם מגיעים הביתה – כך שזו דרך נפלאה לשיתוף כל המשפחה. יכול להיות שההורים עצמם מתרגלים יוגה, ויתעניינו מאוד במה שהילדים לומדים בשיעורים…
אפשרות נוספת היא שמדריכי יוגה לילדים יזמינו את ההורים להצטרף לשיעורי היוגה. לעיתים קורה שהורים שנוכחים בשיעור אומרים מופתעים "הם באמת עושים יוגה! מדהים". לאחר מכן ההורים גם יכולים להשתמש באותם עקרונות עליהם עבדנו בשיעור, ולשלב אותם בשגרת החיים היום- יומית בבית. שיעורים משפחתיים הם דרך מצויינת לאפשר לכל חברי המשפחה לשפר את ההרגשה הכללית, וכבונוס המשפחה תילמד בשיעורים גם תרגילים כאלה שהם יכולים לבצע יחדיו בהנאה בבית.

בגלל טווח הגילים הרחב ורמות היכולת השונות, העברת שיעורים משפחתיים אומנם מציבה אתגר למדריכים, אך יחד עם זאת מפצה אותם בהרגשת סיפוק גדולה.

[hr]

אני כמורה ליוגה, משתדלת למצוא את הדרך לשתף את הורי הילדים בתכנים הנלמדים במסגרת השיעורים. אני שולחת הביתה עם הילדים, מדי חודש או כמה שבועות, דף עם תמונות ותיאורים של התנוחות המרכזיות שנלמדו בשיעורים האחרונים. לילדים בגילאים גדולים יותר, אפשר לשלב בדפים גם סיפור קצר או ציטוט מעורר השראה, הצעה לספר יוגה לילדים חדש, אתר אינטרנט או כל מקור אחר שעשוי לעניין את ההורים.
המשימה של שילוב צוות ההוראה (מורים, גננות, פסיכולוגיים, יועצות, מנהלים וכו' ..) בשיעורי היוגה לילדים אף פעם לא פשוטה. כמישהי שעובדת שנים רבות בתוך מערכת החינוך אוכל לומר שאני מכירה את כל התשובות, ההתנגדויות, וחוסר החשק שמובע פעמים רבות מצד המערכת. הרצון שלנו המדריכים הוא שהגננת תהיה נוכחת בשיעורי היוגה ותיישם את העקרונות עם הילדים במהלך השבוע בגן. עבור הגננת זאת כמובן הזדמנות נהדרת להפסקת קפה, לשיחת טלפון או פשוט למנוחה קצרה. עלינו למצוא את הדרכים האטרקטיביות ל"גיוס" צוות ההוראה להשתתפות בשיעורי היוגה. לא כסמכות שמטרה לשמור על הסדר והמשמעת, אלא ממש כשותפים פעילים בשיעורים.

נסו להבין שצוות ההוראה בדרך כלל מותש ולכן חפשו את המקומות בהם יהיה להם נעים להשתלב בשיעור. לדוגמא: בשלב הראשון אפשר להזמין את המחנכת או הגננת להצטרף לקבוצה בעת תרגול ההרפייה. או כאשר אתם מלמדים אודות נשימה נכונה ומתרגלים תרגילי נשימה שונים. הזמינו את אנשי הצוות כאשר אתם מעבירים שיעור על טכניקות מגע, ותנו לילדים להעניק להם טיפולים!
אני בטוחה שכל מדריך ומורה העוסק בהוראת יוגה לילדים ימצא את השיטות הייחודיות לו להשרשת התרגול באורח החיים של הגן או בית-הספר. יוגה היא שיטה החודרת פנימה, מעבר למחיצות ולמכשולים. כפי שאנו משתרשים עם כפות רגלינו בתרגול תנוחות העמידה בכל אימון, כך גם נבקש להשריש את עקרונות היוגה במסגרות בהם אנו מלמדים.

ככל שיותר הורים, מורים, רופאים ואנשי מקצוע אחרים, שעובדים עם ילדים, יבינו את החשיבות של תרגול יוגה לילדים ויתרונותיו, כך החברה תתייחס אל התירגול ביתר רצינות כאמצעי ליצירת שינוי אמיתי ואף כשיטת טיפול.
בעידן שלנו ילדים לוקים במחלות והפרעות שונות, וגם במחלות השפע המערבי, כמו בעיות בלב והשמנת יתר כבר מגיל צעיר. בעידן זה ליוגה יכולה להיות השפעה עמוקה על בריאותם של הילדים. תרגול נשימה נכונה, תנועה בלתי תחרותית והרפיה עמוקה הוכחו כאמצעי ריפוי יעילים.
יוגה נטמעת בקרב הילדים, באורח חיים, בהתנהגותם ובשפתם. ילדים אוהבים לתרגל יוגה, והם אוהבים את התחושה שבאה לאחר מכן. עם כל המחקרים וההוכחות שקיימות היום, יכול להיות שזה כל מה שהרופא צריך לרשום….?
רונית אייזנברג, מנהלת בית-הספר ליוגה במכללת רידמן. מכשירה מורי יוגה ומדריכי יוגה לילדים.
מתמחה בהוראה וטיפול ביוגה בילדים, בני-נוער ובוגרים. חברה בארגון היוגה תרפיסטים הבינלאומי IAYT

מאת רונית אייזנברג


    שיחה מהירה

    צור קשר





        

      קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני